SUP ISI KETAM & JAGUNG

Assalamualaikum w.b.t..

Selamat malam semuanya..syukur kita bersua lagi pada malam hari ni..terima kasih ya pada semua pengunjung dan teman-teman yang rajin bertandang ke sini..sekarang ni cuaca sudah kembali cerah kan tapi tiupan angin masih lagi terasa sejuk..nyaman ja rasanya..hehe..

Okey la, pada malam ni aku mau kongsikan entri Sup isi ketam & jagung yang aku buat baru-baru ni..memang sudah lama mau buat sup isi ketam ni..bila cuaca sejuk ni rasa mau makan yang panas-panas saja terutama sup..so, kebetulan aku dapat beli semua bahan untuk buat ni..memang aku nda tangguh-tangguh lagi mau buat sup ni..hehe, semangat!

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com
SUP ISI KETAM & JAGUNG
Memang sedap la bila dapat hirup sup ni panas-panas..malam tu aku 'bantai' sampai 3 mangkuk..hehe, jangan heran ya..kalau aku sudah suka tu..memang dapat la habiskan sup sampai bermangkuk-mangkuk..Putri pun suka makan juga sup ketam ni..dia pun sampai tambah lagi..hanya makan dengan nasi..

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com

Resepi aku intai dari Atie Abid..so, thanx banyak ya sebab kongsikan resepi..kredit diberikan untuk beliau..di sini aku juga ingin kongsi dan panjangkan lagi resepi ni dengan kalian semua..check it out..

RESEPI: SUP ISI KETAM & JAGUNG
SUMBER: ATIEABID.COM
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN: ( 5 - 6 ORANG )
2 liter air
Isi ketam secukupnya - di carik-carik
2 biji telur
1 tin jagung manis - aku guna 1/2 tin jagung creamy
3 sb tepung jagung ( bancuh dengan air )
2 sb sos tiram
Garam & gula secukup rasa
Serbuk perasa - aku guna 2 kuib pati ayam maggi

CARANYA:
  1. Didihkan air bersama kiub pati ayam yang di hancurkan. Kemudian masukkan isi ketam dan jagung manis. Biar hingga mendidih.
  2. Kecilkan api, masuk sos tiram, gula & garam.
  3. Pecahkan telur dalam mangkuk terlebih dahulu dan kacau sikit. Tuang pelan-pelan dalam  sup sambil dikacau, biar hancur sikit.
  4. Masuk tepung jagung yang dibancuh tadi. Tunggu hingga mendidih dan matikan api.
  5. Sedia untuk dihidangkan.
http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com
 Memang selera betul kami makan malam pada hari tu..^_^

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com

Okey la teman-teman semua..sampai sini saja dulu entri aku pada malam ni..sampai bertemu lagi di lain entri pula ya..bye..sekian.

6 comments:

  1. assalam
    ketam feberet ni
    tp sup ketam blm penah rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam..

      sup ketam memang sedap kak..nanti try la buat..pasti akak sukakan rasanya..

      Delete
  2. Sup2 ni...mmg kena sngt time cuaca sejuk2 ni kan...mmg selera je klau mknnya...x kira la sup apa pun kan...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah..betul tu kak..memang best kan layan apa ja jenis sup musim sejuk ni..

      Delete
  3. best la ,kak su suka ni,minta resepi ye..

    ReplyDelete
  4. hai kak su..silakan cuba resepinya..sharing is caring..heheh..^_^

    ReplyDelete