APAM MINION & CUTI-CUTI MALAYSIA PART 2@ SANDAKAN

Assalamualaikum w.b.t..

Salam jumaat..

Alhamdulillah kita bersua kembali pada malam ni..lambat sikit update blog hari ni..penyakit malas pula datang..hihi..sekarang ni baru ada mood sikit..okey la sebelum masuk kepada entri cuti-cuti, aku mau kongsikan dulu entri Apam Minion yang aku buat rabu lepas..tiba-tiba perasaan rajin mau buat apam minion ni..timbul idea mau buat lepas tengok movie Despicable Me di tv 2 hari tu..hehe..memang layan habis tengok movie kartun malam tu..best! Suka tengok watak-watak comel macam 'minion' tu..aku ni suka juga tengok kartun terutamanya movie contohnya macam Madagascar, Chipmunk, Happy Feet..memang boleh layan cerita tu sampai habis dengan anak-anak buah..haha..kalau kartun di tv tu aku boleh juga layan Tom & Jerry, Oggy & the corckroach, Shin Chan, Doraemon..^_^

APAM MINION
 Aku buat ni untuk jualan di tamu tempohari..alhamdulillah memang laku dan banyak sambutan..yalah, minion ni masih lagi tengah 'hot' sekarang kan..so, budak-budak la yang paling suka..waie & putri pun berebut-rebut mau makan..buat filling coklat dan strawberi..

 papoy..papoy..
Bababababanana..

Okey la, sekarang ni pergi pula ke entri yang seterusnya..entri yang aku katakan tempohari iaitu Cuti-cuti Malaysia part 2@ Sandakan..lepas dari kundasang hari tu kami sambung pula perjalanan ke Sandakan..sudah lama nda injak kaki ke sana..kali terakhir pergi masa 'family trip' pada tahun 2000 kalau tidak silap..masa tu pembangunan di Sandakan tidak berapa banyak tapi bila pergi baru-baru ni memang pesat pembangunan di sana..kagum juga tengok..jadi jakun kejap..haha..pergi Sandakan bukan saja jalan-jalan tapi untuk menziarahi nenek yang telah berkahwin dengan orang sana dan beliau bermastautin di sana walaupun arwah suaminya sudah meninggal..

Antara tempat yang menarik kami pergi..

Jom la layan gambar..

TAMAN JALIL ALIP, SANDAKAN


Boleh main kereta air..harganya rm10 untuk 15 minit..boleh naik seramai 4 orang.2 dewasa dan 2 budak-budak..best tau..lama sudah mengidam mau main kereta air ni sebab last main masa tu umur aku baru 8 tahun..aduyai..lamanya..berpuluh tahun sudah berlalu..dan Taman Jalil Alip ni memang sudah lama dibuka..tapi, dengar khabar tempat ni  ditutup tapi baru saja dibuka selepas di ubahsuai..maksudnya kami bertuah la pergi sebab tempat tu dibuka semula..selain tu kalau mau buat aktiviti lasak  pun ada juga macam dalam gambar di atas tu..naik gelung besi atas air tu..macam best ja kan..


My dad dan sepupu ( jakie )..penat gila mengayuh benda ni..hihi..exercise betul..sudah la kami pegi sana tu tengahari buta tapi yang penting semua happy dan seronok..gambar aku kayuh benda ni tiada di sini..belum bluetooth dengan sepupu sebab dia yang ambik gambar..huhu..


 Keluarga bahagia..kakak sepupu dengan suami dan anak-anak..kak adi, abang mamat, damia dan adib.

Ada juga binatang di taman ni..antaranya buaya, ikan, pelanduk, kura-kura, kucing parsi..

Buaya tu besar betul..ei, seram dan naik bulu tengok..

Boleh bagi makan pelanduk-pelanduk ni..beli roti kering untuk bagi makan..rm1 ( 1 plastik )..

 Waie seronok naik kuda walaupun sekadar patung..hihi..


My beloved mum & dad..dan waie..cantik betul jalan ni..bunga-bunga yang terbentuk jadi gerbang untuk ke laluan menuju tempat permainan kereta air..

Sepupu dan anak-anak..aming dan isteri ( cyah ), lela dan yaya..

HARBOUR MALL, SANDAKAN
 Shopping mall yang kami pergi..Harbour Mall..tiada beli apa-apa di sini..kecuali klip rambut..tu ja..hehe..

damia, waie, dhiyan dan adib..

Posing di luar harbour mall..best depan laut..sebab tu la rambut tu terbang di tiup angin..hehe..

Posing yang paling lawa..hihi..

TAMAN SEPILOK, SANDAKAN


 Kali ni baru dapat gambar ramai-ramai dengan ahli keluarga..kurang 2 orang ja dari 24 orang dalam gambar tu sebab bertugas sebagai photographer nda berbayar..hihi..dari kiri abang jul, abang mamat, ka adi, cyah, mama, aku, waie, my dad, ren, bunga, didie, angah ( makcik ), wawa ajah ( makcik )..barisan bawah  pula: adib, damia,yaya, ijam, putri, dhiyan, fatiha, lela dan my sis..liza..


 Gambar dengan orang utan buatan ni pun kira okey kan..hehe..tapi sebenarnya ianya adalah tong sampah..rupa tembikai yang berlubang tu adalah tempat buang sampah..


 Frust juga bila datang sepilok tengahari..kami terlepas masa bagi makan Orang utan..sebab kalau masa makan tu dapat la tengok semua orang utan berkeliaran..masa kami datang hanya dapat tengok seekor ja orang utan..huhu..Masa makan orang utan ni dalam 10 pagi dan 3 petang saja..

 Ni ja la yang kami dapat snap..kalau masuk tempat ni dilarang bawa barang makan atau minuman..sebab deria bau binatang ni sangat kuat..boleh bau barang makan yang kita bawa masuk..nanti nda pasal-pasal kena serang pula oleh binatang ni..heheh..

Tempat kami tinggal masa di sandakan..rumah sewa..murah sangat..rm80 untuk sehari..sebuah rumah 2 tingkat..okey la, muat juga kami semua tidur di sana walapun bersesak sikit..

TAMAN RAJAWALI, SANDAKAN




Nama kumpulan anak-anak buah perempuan, 'WHATEVER'..tu la tagline dorang..heheh, kecik-kecil lagi sudah ada nama kumpulan..ada-ada ja..lucu betul!

 Ni menu yang aku makan masa kami singgah makan di Checkpoint Sandakan..Coto Makassar..sedap giler..memang ngam betul dengan selera aku..aku pilih makan dengan nasi impit..selain tu boleh pilih makan dengan mihun ataupun mee..
Habis satu mangkuk aku makan..^_^..

Okey la semua, berakhir sudah entri tentang cuti-cuti kami..memang seronok dapat bercuti..dapat hilangkan stress..walaupun penat sebab perjalanan yang jauh tapi kami semua happy..next trip insyaallah kami akan buat konvoi lagi dengan semua family ke Tenom..mungkin mau naik 'train' ke sana..moga planning ni menjadi..sekian, wasalam.



17 comments:

  1. Sesekali becuti penat buat kuih memang enjoy kan awak :)

    ReplyDelete
  2. ha'ah kak ina..memang best dan enjoy bila sesekali dapat pegi bercuti ni apalagi dengan family..seronok!

    ReplyDelete
  3. salam kenal sis..
    yg apan monium tu memng comel..
    wow bestnya taman di sandakan ada lake..siap ada rusa n buaya..menarik :)

    ReplyDelete
  4. rrrrrr...comelnye apam minion tu...anak akk suka ngan kartoon tu..hihiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..budak2 memang suka dengan watak kartun minion ni kan kak..comel..

      Delete
  5. blm prna lg jln darat p sndkn...n blm prna lg bw anak2 g sndkn..klu sndiri pigi utk krja x trkira sda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jalan darat jauh betul..sengal juga la badan duduk dalam keta walaupun nda driving..heheh..

      Delete
  6. one day if aku bt mkn2 bole ka order tu kuih2 kek yg ko bkin...antar p kk...mcm sedap...n kiut2 ja semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. ba kalau mau order nanti boleh bah..sya memang hantar untuk kawasan kk jugak..

      Delete
  7. Cumelllnyaa..si minion tu!.
    seronoknya bercuti..bila la saya nak sampai ke Sabah..

    ReplyDelete
  8. thanx datang sini kak su..

    cute kan minion tu..heheh..memang best betul bercuti..sya doakan akak murah rezeki dan dapat jalan2 pegi sabah..insyaallah.

    ReplyDelete
  9. Salam Bbwana...wah seronok betul ya jalan-jalan dgn family. Akak yg tengok gambar pun rasa kemeriahannya. Apam minion tu pun cute :)

    ReplyDelete
  10. salam kak fiza..terima kasih kak..memang seronok dapat holiday n jalan2 dengan family..ramai dan meriah..heheh..

    ReplyDelete
  11. Wow! Comel2nya apam ninion tu...rajin!
    Huhuuu..x pernah sampai Sabah lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak nadz..

      heheh..tengah ada mood rajin..tulah dapat buat apam minion tu..nanti ada rezeki, akak datang la sabah..sini pun banyak tempat2 menarik.

      Delete
  12. bestnya jalan2 dgn family kan... murahnya sewa semalam rumah tu.. kalo kat sini mau sampai seratus lebih jugak... apam tu comelll... banananananan XD.. adei

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah memang best sangat jalan2 wani apalagi dengan family..hehe, comel kan..tq..bananana.

      Delete