CUCUR UDANG

ASSALAMUALAIKUM W.B.T..
 
Hai, selamat malam..oleh kerana keboringan..banyak masa dan tiada apa yang mau dibuat..so, sekali lagi aku bersiaran pada hari ni..sekadar mau berkongsi menu minum petang tadi yang aku buat untuk tatapan kawan-kawan dan pengunjung SRC..
 
Aku buat Cucur Udang untuk menu minum petang kami sekeluarga..teringat dalam peti sejuk banyak betul stok udang..abang aku beli dekat jeti nda jauh dari rumah..murah ja..Rm5 untuk satu plastik sederhana besar..penuh!memang pesta udang la untuk beberapa hari ni..tapi, udangnya tidak la terlalu besar..bercampur yang kecik dan saiz sederhana..ok la kan..
 
CUCUR UDANG
 Makan cucur udang dan minum secawan kopi susu panas memang sedap..layan habis..hihi..banyak betul cucur yang masuk dalam mulut..udang pun aku bubuh banyak..so, terasa la udang di setiap gigitan..memang kaw-kaw..hehe..cicah dengan sos cili..simple ja kan..
 
RESEPI: CUCUR UDANG
OLEH : SWEET RED CHERRY
 
BAHAN:
300 g tepung gandum
1/2 sk baking powder
udang basah secukupnya
 Sayur kubis yang dihiris nipis ( banyak ikut suka )
350ml air
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit ( untuk warna yang cantik )
minyak masak secukupnya
 
CARANYA:
- Udang dibuang kulit dan bersihkan.
- Satukan tepung gandum & baking powder dalam mangkuk adunan. Masukkan sayur kubis yang telah dihiris, udang, garam dan serbuk kunyit. Gaul hingga rata.
- Tuangkan air dan kacaukan hingga sebati.
- Panaskan minyak dalam kuali.
- Sudukan adunan ke dalam minyak yang panas.
- Angkat bila adunan bertukar keperangan.
- Sedia untuk dihidangkan.
 
-Selamat Mencuba-
 
 
 
 Senang ja buat cucur udang ni kan..buat sendiri lagi puas hati sebab dapat taruh udang banyak-banyak..aku pernah beli cucur udang tapi udangnya boleh kira takat 1-2 ekor ja..tu pun nasib la dapat yang ada udang..pernah tu nama ja cucur udang tapi udangnya langsung tiada..tepung ja yang terasa..hem, sebenarnya nda baik la buat macam tu kan..sama juga macam menipu pelanggan..ish..ish..ish..
 
 
Okey la..setakat ni dulu..see ya..-wasalam-

8 comments:

  1. mmg sedap buat mnum petang...kena pula ngan kopi o...huhuhu..terangkat !

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..a'ah la kan kak..memang terangkat

      Delete
  2. sodapnya cucur udang ...baru semalam buat cucur tapi cucur udang geragau. hihi. terasa nak buat algi bila dah lama tak makan ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah kan wani..rasa mau buat lagi cucur udang ni..rasa mau makan hari-hari sebab stok udang masih banyak..hihi..

      Delete
  3. Kak ina petang tadi makan biskut kering aje..he he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya kah kak ina..next time jemput makan di sini ya..hihi..

      Delete
  4. suka cicah dengan mayonis...sedapnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh..yakah?sedap ke kak cicah dengan mayonis..lain kali mau try la jugak..

      Delete