KEK GRAHAM CHEESE

Assalamualaikum w.b.t..

Salam sejahtera semuanya..

Ini merupakan entri pertama untuk tahun 2014..jadi, sebagai entri pembukaan di tahun baru ni..aku ingin masukkan entri tentang kek yang aku buat baru-baru ni..nama kek ni adalah Kek Graham Cheese..ada yang pernah dengar tak nama kek ni? kalau di sini khususnya di Sipitang..kek ni sangat 'famous'..dan aku juga yang ketinggalan keretapi membuatnya..huhu..bukan apa, biskut yang digunakan untuk buat kek ni sangat susah ditemui di sini..nda tau la kenapa..lagipun, biskut tu merupakan bahan utama untuk membuat kek ni..kalau tiada biskut ni maka nda jadi la kek ni..aduyai..nama biskut ni graham's..sebab tulah nama kek ni graham cheese..heheh..

Mula-mula dapat tau pasal kek ni dari makcik iaitu Ucu aku..dia suruh aku belajar buat kek ni sebab sangat 'famous' dan jadi sebutan kawan-kawan tempat beliau bekerja..jadi penasaran aku dibuatnya..so, aku google di internet cari resepi kek ni..hampeh, langsung nda jumpa resepi kek ni..sangat kecewa masa tu..harapan mau buat kek ni pun terus terkubur..lepas tu jumpa pula kek ni dijual di Karnival Serbaneka Sipitang yang diadakan bulan lepas..beli la sebab teringin betul mau merasa..so, bila rasa kena pula dengan selera tekak ni..memang boleh jadi kegemaran lepas ni..

KEK GRAHAM CHEESE
Ceritanya aku dapat buat kek ni bila kakak sepupuku yang paling kusayang tu jumpa biskut ni dan berikan aku 3 bungkus..siap berikan aku resepi kek ni sekali..tq Kak Adi..luv u..muah..muah..heheh..oklah tu kan..3 bungkus cukup la untuk buat percubaan pertama..bahan dan cara buat pun sangat simple..kek ni hanya perlukan biskut graham, cream cheese dan susu pekat manis ja..apapun, rasanya betul-betul sedap tau..tapi yang aku buat ni agak meleleh sikit..kalau ikut kejadian sepatutnya fillingnya tidak berapa cair.


Biskut ni berperisa coklat..bagi aku kalau makan macam tu ja biskut ni rasanya nda begitu sedap..tapi, bila di olah menjadi kek..rasanya memang ummph la! Berebut juga la kami makan hari tu..haha..

 

Haa, bagi korang yang mau tau macamana rupabentuk 'packing' biskut ni..macam dalam gambar di atas tu la..ada ka jual di tempat korang?

Di sini aku ingin kongsikan resepi dengan anda semua dan sebagai catatan aku untuk dalam blog ni..so, sapa-sapa yang teringin mau buat kek ni silakan la semak resepi di bawah ni ya..untuk Kak Adi, thanx banyak-banyak atas perkongsian resepi ni..dan aku minta izin untuk siarkan di sini ya..tapi resepi fillingnya sudah aku 'adjust' ikut sukatan aku sendiri..haha, jangan marah..sebab tu la mungkin filling aku jadinya agak cair..

RESEPI: KEK GRAHAM CHEESE
SUMBER: KAK ADI 
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN:
Biskut graham secukupnya
250 g cream cheese
3/4 tin susu pekat manis ( tin kecil )
Plastik- supaya senang memindah kek dalam bekas ( jika perlu )

CARANYA:
  1. Cream cheese di potong kecil-kecil kemudian putar hingga berkrim.
  2. Masukkan susu pekat manis dan putar lagi hingga sebati.
  3. Sedia untuk digunakan.
CARA MELAPIS:
  • Letak sekeping biskut atas plastik. Sapukan filling cream cheese atas biskut. Ulangi langkah hingga menjadi 4 tingkat.
  • Sejukkan dalam peti sejuk, sekurang-kurangnya 2 jam.
-Selamat mencuba-

 Boleh rujuk gambar di bawah ya..




Ni aku simpan dalam kontena dan sejukkan dalam peti sejuk..belum sampai 2 jam aku sudah keluarkan dan makan..heheh..mungkin tu juga salah satu sebab filling meleleh..tapi, i liked!

 Nyum-nyum..

Okey la teman-teman semua..sampai sini saja dulu entri aku pada malam ni ya..entri tentang cuti-cuti Malaysia part 2 akan menyusul kemudian..belum sempat mau masukkan gambar dalam folder..huhu..sampai jumpa lagi di entri yang lain..terima kasih semuanya. Sekian.

7 comments:

  1. Wana..nmpk sngguh sedap kek tu..kalau pakai biskut hup seng x bleh ke wana?kna cuba ni..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx yana..nak buat guna biskut hup seng mungkin boleh juga kot tapi rasa keknya tidak sama la dengan graham..hehe..

      Delete
  2. Mcm sedap je..tp x pernah jumpa lg biskut mcm tu...ke sy yg x perasan gaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..mungkin juga kita ja yang x perasan nama biskut ni kan atau pun memang susah nak cari..saya dapat biskut ni pun dari Labuan..

      Delete
  3. salam,wana..yela..k imi baru perasan yg dh lama kita tak saling kunjung-mengunjungkn?mcm senang je nk buat cake nikn?boleh la try any wkend nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu immiey..senang ja mau buat graham cheese ni..cuma kena cari la biskut graham ni..baru jadik..hihi.

      Delete
  4. Oooo ni ke biskutt tuuu.. tp xpenrnah jmp pon kak wana sini.. ade ke jual...

    ReplyDelete