MUFIN COKLAT ALMOND

Assalamualaikum & salam sejahtera..

Syukur alhamdulillah kita bersua lagi pada malam hari ni walaupun keadaan aku agak kurang sihat..bukan la demam..tapi sakit perut dari tadi siang..nda tau la kenapa..ada salah makan ka atau apa..tapi, seingat aku tiada makan macam-macam kecuali kemarin masa aku pergi majlis kahwin tu, aku ada makan kari ayam..memang pedas sangat la bagi aku..sebab aku nda berapa tahan makan pedas ni..lepas tu, aku ada makan juga 'keropok padang' pun pedas juga..mungkin sebab ni la buat perut aku ni sakit sangat..huhu..harap-harap lepas makan ubat..ok la..

Okey la, entri pada malam ni aku mau kongsikan tentang Mufin Coklat Almond pula dan resepinya masih lagi aku intai dari blogger CMG @ Dapur tanpa sempadan..saja la buat mufin kan..asyik tayang kek ja..heheh..^_^..apapun, mufin ni memang sedap kerana rasa coklatnya dan ada tambahan coklat cip di dalam dan tabur atas serta kepingan almond..

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com
MUFIN COKLAT ALMOND
Buat mufin untuk breakfast pun okey juga ni..makan sambil hirup minuman panas pun okey la tu kan..buat bekal ke office atau anak-anak ke sekolah pun best juga ni..

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com

Untuk rasa coklat yang lebih, boleh la bubuh dan tabur coklat cip banyak-banyak sikit..ikut suka korang..untuk resepi, sila semak di bawah ni..

RESEPI: MUFIN COKLAT ALMOND
SUMBER: CMG @ DAPUR TANPA SEMPADAN
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN:
2 cwn tepung naik sendiri
1/2 cwn serbuk koko
2/3 cwn mentega ( 170 g )
1 1/3 cwn gula halus
2 biji telur gred A
1 cwn susu segar
1 sk esen vanila
1 sb tepung gandum
1/2 cwn coklat cip
1/2 cwn kismis - aku x. bubuh
1/2 cwn kepingan badam

CARANYA:
- Putar mentega dan gula kastor hingga putih. Masukkan telur satu persatu dan terus pukul hingga kembang. Low speed, tuang susu dan esen vanila. Pukul sebati.
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Putar lagi.
- Masuk kepingan badam, kismis dan coklat cip. Gaul guna spatula.
- Isi dalam mufin cup. Tabur coklat cip dan kepingan badam.
- Bakar dalam suhu 180 C, 25 - 30 minit.

-Selamat mencuba-

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com

Baiklah semuanya..terima kasih banyak ya sudi singgah sini..sampai sini ja entri aku pada malam ni. Sampai jumpa lagi di entri yang lain. -wasalam-

14 comments:

  1. Salam,
    Aikkk, macam berpakat pulak, baru siang tadi akak buat muffin coklat utk tempahan. Sedap kan, tmbh2 ada badam, tak berenti mengunyah

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh..ya kah?hehe, kebetulan pula buat mufin yang sama kan..

      Delete
  2. Nda kesedaran ni kalau dimakan...tau2 abis sudah..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya ba mia..memang ni kalau makan nda sudah kesedaran makan banyak..hihi..

      Delete
  3. huhuu..mufin cekelet feberet org rmai hihii..klu bt sure cpt abis.. sedapp sgt mufin coklat+badam ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu yana..sya pun setuju..mufin coklat memang laku dan cepat habis..hihi..

      Delete
  4. muffin nie kesukaan anak buah akak, dia kalo buat x suka letak choc chip tp tang badam tu mmg dia kasi penuh atas muffin....sedap

    ReplyDelete
  5. mak aiihh terliur nengok muffin ni.. thanks for the resepi ...

    ReplyDelete
  6. Comel je muffin ni...semoga cepat sembuh ya..nanti boleh makan banyak2

    ReplyDelete
  7. khairiah khaizu: sapa yang tidak suka makan mufin coklat ni kan..memang sedap!

    ReplyDelete
  8. lama dh xbuat mupin..nmpk sedap la mupin tu..geram tgk comel2 dlm cup tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanq QH..

      haa, apalagi jom le memufin..heheh..

      Delete