SOTONG GORENG TEPUNG

Assalamualaikum w.b.t..

Selamat malam..

Bersua lagi kita pada malam ni..siang tadi agak sibuk sedikit untuk menulis..so, malam ni boleh la kongsikan entri menu makan malam yang aku buat semalam iaitu Sotong goreng tepung..suka makan?sapa la yang nda suka makan kan..sedap bah tu..heheh..kalau makan di luar harganya boleh tahan tapi rasanya nda cukup minta sepiring..kadang-kadang tu rasanya nda berapa kena pula dengan selera..adei, baik lagi buat sendiri kan..selain puas hati dan dapat la makan banyak-banyak..huhu..

Memandangkan ada sotong fresh yang baru dibeli maka jadilah plan aku membuat sotong goreng tepung ni..sebelum ni pernah buat tapi aku maukan resepi yang simple tapi sedap maka aku google resepi..dan akhirnya aku ingin mencuba resepi yang dikongsikan oleh Kak ina@ZalinZalina..tengok gambar cantik dan menggiurkan..so, mau cuba buat..lagipun resepinya sangat simple dan yang penting masa masak tu tidak la meletup-letup macam orang yang beperang di dapur..haha..

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com
SOTONG GORENG TEPUNG
http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com
Hasilnya memang aku suka sangat dengan sotong goreng tepung yang aku buat kali ni sebab menjadi macam yang aku inginkan..ranggup dan sedap.. yang penting nda perlu mau buat perisai dengan tudung periuk ka apa..hehe..^_^..kredit diberikan pada kak ina sebab sudi kongsi resepi yang sedap dan simple ni..aku ingin panjangkan resepinya di sini pula dengan teman-teman semua..jom semak..

RESEPI: SOTONG GORENG TEPUNG
SUMBER: KAK INA@ZALINZALINA
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN:
Sotong secukupnya - di potong bulat, basuh, bersihkan, tos dan lap sotong hingga kering ( elak sotong meletup masa menggoreng )
Telur secukupnya - dikocok ( aku guna sebiji ja )
Tepung gandum secukupnya
Garam secukup rasa
Serbuk perasa ( aku guna cukup rasa Maggi )
Ajinamoto - jika suka

CARA:
- Sotong yang telah dikeringkan tadi di gaul dengan garam dan serbuk perasa. 
- Lumur sotong dengan tepung kemudian celup dalam telur dan lumur lagi sekali dalam tepung. ( pastikan semua bahagian dilumur dengan tepung untuk mendapatkan sotong yang ranggup ).
- Goreng sotong dalam minyak yang panas hingga keperangan.
- Sedia dihidangkan.

-Selamat mencuba-

http://www.dapurjirankuberasap.blogspot.com

Sedap tau..kalau nda percaya cuba la sendiri..hehe..aku makan semalam sampai berebut sekali dengan Putri dan Waie..haha..

Okey la teman dan pengunjung semua, thanx sebab berkunjung ke sini dan baca entri hingga habis..jumpa lagi..chow dulu..mata ni mengantuk la pula..huhu..sekian.

12 comments:

  1. sedapnya. kita kalau goreng sotong habis melecur tangan n muka hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx ya..hihi..ada tips dan caranya supaya minyak tidak terpercik ke muka masa menggoreng tu..sotong tu perlu dikeringkan dulu..supaya tiada air masa goreng..

      Delete
  2. hoyehhhh awak dah berjaya...tak meletup dah kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah kak..saya dah berjaya..yeah..hihi..thanx share resepi..

      Delete
  3. febret husband ni sorong celup tepong..cuma part nk mgoreng tu..takut sikit la. selain tu, ikan celop tepong pon sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap kan sotong goreng tepung..ranggup ja dimakan panas..

      Delete
  4. Napak rangup jer sutun celup tepung ni.
    Kak lina selalu aci tunjuk2 aje kalau nk makan hahaa

    ReplyDelete
  5. wau !! patut pun dok bunyi krup-krap aje.apapun sotong ni memang rangup ,best...buat kak su terliur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..sedap tau kak su..memang makan bunyi krup krap ja..^_^

      Delete
  6. Wahhhh..sotong goreng tepungggg.. my fav ni. i loike!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..sedap kan kak..jadi semangat makan ni..^_^

      Delete