( 10 Days Challenge ) Day 5: 5 Food

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni adalah cabaran hari ke-5 mengenai makanan..Haa, ni bab paling best kan..siapa yang tidak suka makan..macam-macam jenis makanan terbayang depan mata sekarang..hehe..

1. Nasi ayam
http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Nasi ayam adalah 'favourite' aku..lagi-lagi buatan mama..fuh, memang sedap..aku boleh makan sampai 2-3 pinggan tau, jangan tak percaya..hahah, kalau makan nasi ayam mama aku memang nda boleh berdiet..nasi ayam paling sedap di dunia bagi aku..

2. Spaghetti
http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Kemudian adalah spaghetti..aku ni penggemar spaghetti..apa jenis spaghetti aku boleh makan tapi yang paling suka makan adalah Spaghetti bolognese dan carbonara..Bila terasa mau makan aku buat sendiri di rumah..barulah puas hati..^_^

3. Soto
Gambar: Google
 Soto juga merupakan menu kegemaran aku setiap kali makan di luar..nda lain soto, soto, soto..sampaikan siapa yang rapat dengan aku akan tau apa yang aku mau order tiap kali makan di luar..tapi, ada tempat tertentu lah aku akan pergi untuk makan soto kegemaran aku ni..yang memenuhi citarasa aku..aku akan order soto daging dan request letak banyak timun..heheh..sedappppp!!!!!!

4. Ambuyat
Gambar: Google
 Haa, ni pun aku suka makan..Ambuyat.Siapa yang tahu apa itu ambuyat? Ambuyat ni merupakan makanan tradisional bagi suku kaum brunei dan bisaya di sini..ambuyat bewarna putih cair dan tekstur seperti gam. Ambuyat dimakan bersama-sama sebagai hidangan makan tengahari bagi menggantikan nasi..paling best makan dengan ikan bakar, ikan rebus, ulam-ulaman dan yang penting adalah cicahan ambuyat ni..ada yang cicah dengan kuah sardin dalam tin yang dicampur dengan belacan, cili padi dan bawang merah..cicah terpulang pada kesukaan masing-masing. Kalau makan ramai-ramai memang best dan berebut-rebut..hihi..

5.Cheese cake
http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Untuk yang terakhir sekali adalah Cheese cake..hah..macam..ada yang terliur? Hihi..sabar ya..sila telan liur masing-masing okey..hihi..aku penggemar cheese cake..aku makan apa saja jenis cheese cake..kalau makan tu memang nda cukup sepotong..kalau boleh sebiji pun habis hari tu juga..huhu..

Okeylah, berakhir sudah entri cabaran hari ni. Cabaran seterusnya pula adalah PLACE..nantikan!!!

Jemput baca:

Sekian, wasalam.

13 comments:

  1. Ambuyat tuuu kak lya tak tahu plak cara mkn dia camner huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap tau Kak..kena try mkn nanti bila ada peluang ke sabah

      Delete
  2. nasi ayam yang paling best! =)

    ReplyDelete
  3. uishhh..bnyaknya dia makan..huhuhuuhuhuhuhuhuhuh..nasi ayam,soto and cheese cake my faveret too ........ yummy...yummy..yummy...

    ReplyDelete
  4. yummyummm bestnya.. dan Ambyut tue nampak mcm sedap jep..

    ReplyDelete
  5. Xpernah bersua muka pula dgn ambuyat ni wana. Sebelum pindah kena cari kasi try ni

    ReplyDelete
  6. waaaaaaaaaa sume sgt mengiurkan anak tekak n sume akak suke tp yg last tuh tak penah mkn, kt semenanjung mana lah nk jumpa kan... nk mkn pun tak reti camne tp mcm best je

    ReplyDelete
  7. ambuyat best.. pernah makan sekali :D

    ReplyDelete
  8. Lamanyaa tak makan spaghetti. T.T

    ReplyDelete