Pucuk ubi goreng belacan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni aku mau kongsikan satu resepi yang berasal dari Sarawak. Hari tu tengah godek-godek resepi di LetsMasak, ternampak pasal pucuk ubi goreng ni..menarik!!! Sebab aku selalu makan masak lemak atau buat ulam ja..

Dah lama aku tercari-cari resepi ni sebenarnya sebab kalau tak salah aku pernah makan pucuk ubi ni masa kecik dulu bekas kakak ipar masak..sedap dan unik rasanya..

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Kalau korang pun nak cuba, mari lihat resepinya. Sangat simple..

RESEPI: PUCUK UBI GORENG BELACAN
SUMBER: redcarz.blogspot.com
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN:

1 ikat pucuk ubi
1 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 batang serai, dititik
sedikit belacan
ikan bilis secukupnya
cili padi, banyak ikut suka
garam secukupnya

CARA:
  • Buang tangkai pucuk ubi dan bersihkan dengan air.
  • Tumbuk pucuk ubi hingga lumat. Jangan sampai hancur. Asingkan
  • Tumbuk bawang putih, bawang merah, ikan bilis, belacan dan cili padi.
  • Panaskan api, tumis bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi hingga naik bau.
  • Masukkan pucuk ubi yang ditumbuk beserta garam.
  • Gaul sebati.
  • Tambahkan air jika perlu. Matikan api dan hidangkan.
-Selamat mencuba-

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com
Pucuk ubi segar baru petik dari ladang..

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com
Tumis bahan yang telah ditumbuk

Ini pula resepi yang aku kongsikan di Letsmasak..
Pucuk Ubi Goreng Belacan

Kalau nak register di LetsMasak, sila klik sini>> register << 
Korang boleh earn point+redeem=dapat duit jika kongsi resepi atau tips..tak rugi join..

Okeylah, sampai sini saja entri aku..jumpa lagi semua..bye..

Sekian, wasalam.











31 comments:

  1. ayu pon sllu makan masak lemak jee..
    xpenah tau lak boleh digoreng kan

    ReplyDelete
  2. lapar pulak bila tgk blog ni bah

    ReplyDelete
  3. sedap ni Wana pasti nya kalau pucuk ubi masak macam mana pun mmg larissss

    ReplyDelete
  4. sedap kan siss...

    salu masak camtu kalau balik Kuching... xde ler asyik2 mkn sayur yg bersantan jer..heheheh

    ReplyDelete
  5. kalau x nak pahit, ramas2 pucuk ubi tu dengan garam skit sis...pastu cuci bersih..baru la tumbuk...gerenti lagi sedapppp.. hehehe

    ReplyDelete
  6. Masak lemak pucuk ubi feveret sue.
    Pucuk ubi goreng belacan pun sedap sbb pedass...

    ReplyDelete
  7. Alahai...ni fav akak jugak ni...terus rindu kampung la....

    ReplyDelete
  8. Kebetulan ada bawak pucuk ubi dari kampung...nanti nak try la camana rasanya

    ReplyDelete
  9. tak perlu rebus ye Wana, pucuk ubi tu...menarik ni :)

    ReplyDelete
  10. Salam singgah petang dik wana...sedapnya...akak suka makan pucuk ubi kaya ni...

    ReplyDelete
  11. Xpnh lak mkn yg dgoreng cenggini..menarik nihh..leh cuba..heheeh

    ReplyDelete
  12. Pucuk ubi ni masak apa pun sedap..celur buat ulam pun dah cukup sedap..apa lagi kalau buat goreng belcan camni lagi la sedapppppp

    ReplyDelete
  13. Belum pernah cuba bb..in sha Allah akan dicuba

    ReplyDelete
  14. salam. wah sedapnya nampak. hehehhe. memang minat makan makanan macam ni.dah memang tekak melayu. memang gini lah. bila duduk bandar dan sebagai stdnt susah nak cari makanan macam ni. asyik makan ayam je. balik rumah baru lah dapt merasa. hmmmmm. nanti balik nak sruh mak masak ikut resepi ni la.. hehehehe

    http://ciknainthehouse.blogspot.com/2015/02/segmen-bloglist-mac-julai-by-miyaamira.html

    ReplyDelete
  15. Pucuk ubi wawa celur cicah budu je selama ni.. tak tahu plak blh buat mcm ni..hehe

    ReplyDelete
  16. dah lama x makan pucuk ubi ni wana.. tengok ni kecur lak.. bila nak main masak dengan pucuk ubi ni

    ReplyDelete
  17. wah tak sangka ada resepi versi goreng.. yang tau masak lemak jer.. tak pun celur buat ulam jer..

    ReplyDelete
  18. Cik Mimie selalu goreng sambal je :)

    *Alergi dekat belacan T_T

    ReplyDelete
  19. Akak kalau dapat lauk ni memang dah tak pandang kiri kanan dah! Tapi lepas tu mulalah menggaru hidung sebab ada belacan kan :)

    ReplyDelete
  20. first time dengar ni..hihi... unik..anis pon suke makan pucuk ubi

    ReplyDelete
  21. CT tak makan pucuk ubi ehehe.. eh bukanla x makan..
    tak minat =P

    ReplyDelete
  22. biasanya pucuk ubi di buat ulam or masak lemak rupanya boleh di goreng juga..nk try lah

    ReplyDelete
  23. Makan dengan nasi panas sedapnya.....

    ReplyDelete
  24. menariknya pucuk ubi goreng belacan. tapi saya xley makan belacan sangat... nanti hidung gatal

    ReplyDelete
  25. Tak boleh makan pucuk ubi. Angin kus kus

    ReplyDelete
  26. waa.. sedapnya... nanti2 nak goreng lagi..

    ReplyDelete