SAMBAL BUNGA BETIK

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Aku buat entri ni buat blogger Norhidana Miswan yang nak sangat tau tentang sambal bunga betik..

Kalau mau tau, rasa Sambal bunga betik ni sedap tau..lagi pedas lagi sedap..walhal, aku nda berapa tahan makan pedas pun..hihi..kalau tak pandai buat rasanya memang akan jadi pahit..

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Aku gemar makan sambal bunga betik..sedap..korang kena try rasa tau..paling suka kalau mama yang buat..rasanya lebih umphh dan sangat memenuhi citarasa aku..

Jom tengok resepi..

RESEPI: SAMBAL BUNGA BETIK
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN:

Bunga betik - direbus dengan asam jawa hingga mendidih, toskan dan perah

Cili padi- banyak ikut kepedasan yang diingini }
Sedikit Udang kering                                      }ditumbuk
1 ulas bawang merah                                      }

Garam secukupnya
Ajinamoto secukupnya - jika suka
Sedikit gula
Limau kasturi/air asam jawa
Minyak- untuk menumis

CARANYA:
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk tadi hingga naik bau.
  2. Masukkan bunga betik dan gaul.
  3. Bubuh garam, ajinamoto, gula dan perahan air limau kasturi/ asam jawa.
  4. Biar hingga kering sedikit dan angkat.
  5. Siap untuk dihidangkan.
-Selamat mencuba-

gambar: google

Jom tengok apa khasiat bunga betik:
  • mengubati penyakit darah tinggi
  • mengatasi sakit migrain
  • merendahkan tahap kolestrol dalam darah
  • melangsingkan badan
 Baguskan makan sambil menyihatkan badan ;D

Okeylah, sampai sini saja perkongsian aku mengenai sambal ni..jumpa lagi..dadaaa

psstt: inyaallah aku akan kongsikan entri tentang AMBUYAT pula akan datang..tungguuuuu!!!
 
Sekian



26 comments:

  1. Alahai...mcm mn rasanya tuh...x pnh mkn lg..

    ReplyDelete
  2. Macam sambal ikn bilis pn ade.. ")

    ReplyDelete
  3. Tak pernah makan sambal bunga betik ni..cam menarik je :)

    ReplyDelete
  4. serius sedap..tapi dah lama tak makan..huhu..teringin pulak..

    ReplyDelete
  5. Xpahit ker rasanya dana...cam sedap la plak

    ReplyDelete
  6. kita pun tak pernah makan bunga betik ni, tak sangka boleh buat sambal ekk...selalu baca orang celur atau makan mentah je...

    ReplyDelete
  7. masa mel keguguran itu hari memang nak cari bunga betik ni. Tapi susah nya nak jumpa..sampai sekarang tak jumpa lagi..uhuu..nanti dah jumpa boleh try resepi sambal wana ni

    ReplyDelete
  8. Belum pernah makan sambal bunga betik ni. Teringin juga nak tahu bagaimana rasanya. Nanti kalau dah ada bunga betik, bolehlah dicuba resepi ni.

    ReplyDelete
  9. saya pnh makan kak, memang sedap. tapi mesti kena pada orang yang betul2 pandai buat. kalau x,lebih kurg juga mcm makan peria. haha..

    ReplyDelete
  10. nampak sedapnye resepi ni. x pernah makan bunga betik, makan buah je :)

    ReplyDelete
  11. kak amie pun suka bunga betik... tumis pedas atau buat kerabu

    ReplyDelete
  12. Salam kenalan..

    Cam sedap je.. biasa sy buat kerabu je.. tapi dah lama tak makan.. nanti leh cuba resepi ni.. :)

    ReplyDelete
  13. Macam best je... kalau sha buat ni mesti boleh makan geng dengan mama & hasben... tapi pokok betik kat rumah mama tu... belum sempat berbunga... pucuk dia dah botak mama kutip... hehe....

    ReplyDelete
  14. mesti sedap kan wana..tak pernah buat lagi..nanti nak cuba

    ReplyDelete
  15. pernah dengar pasal sambal bunga betik nie.. tapi tu la xpernah makan..hihi.. kena rebus dulu ye.. okee..nak tunjuk dekat mak anis la resepinye..

    ReplyDelete
  16. tq bt ntry khas utk akak.... ooo gitu yek,

    mak akak selalu bt dia celur je kejap bunga betik tuh n mkn bt ulam... mmg pahit giles...
    kalu bt sambal ni tak pahit yek... nnti akak nk suh mak akak try lah

    ReplyDelete
  17. tq bt ntry khas utk akak.... ooo gitu yek,

    mak akak selalu bt dia celur je kejap bunga betik tuh n mkn bt ulam... mmg pahit giles...
    kalu bt sambal ni tak pahit yek... nnti akak nk suh mak akak try lah

    ReplyDelete
  18. Aduhai,...terliur tengok sambal tu. Tapi susah nak cari bunga betik huhuhu

    ReplyDelete
  19. tau jugak bunga betik bole makan tapi tak tau la masak apa o makan macam mana.. kerabu betik muda daaaapnye..!! crunchyz

    ReplyDelete
  20. ana slalu mkn kerabu betik je hehe

    ReplyDelete
  21. mmm boleh try resepi;) selalu buat ulam bunga betik tue..(bunga rebus dulu) kalao nak buat kerabu pucuk betik pon sama pucuknyer direbus ...wah sedapnya ....kalo mak masak memang terbaikkk

    ReplyDelete
  22. wah.. bunga nya pun boleh dimakan ya.. tak pernah tahu pun..hehehe

    ReplyDelete
  23. bole mgatasi sakit migrain ek? kne mkn ni :)

    xpahit ke kak? -.-'

    ReplyDelete
  24. Oooo...boleh makan rupanya bunga tu. Kikkihkih..sama macam budak jugak, akak baru tahu

    ReplyDelete