Fenomena jeruk mangga/epal asam boi

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Salam maal hijrah semuanya..aku mohon maaf pada semua rakan blogger dan pengunjung blog SRC jika selama aku dalam dunia blogging ni ada perkataan atau komen yang menyinggung hati kalian..maafkan aku ya..moga tahun baru ni jadi tahun yang lebih baik dari sebelumnya..insyaallah amin.

Okeylah, malam ni aku ingin kongsi tentang fenomena jeruk mangga/epal asam boi yang sedang hangat sekarang ni..sana-sini tayang jeruk..ui, terliurnya aku..Serius terliur!!!

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com
Jeruk epal asam boi
Jadi petang tadi aku menjalankan misi mencari epal dan asam boi di kedai..hihi..sebab malas cari mangga boleh? :p


Bila sampai rumah aku terus buat jeruk ni..sekarang tengah sejukkan dalam peti sejuk..nda sabar sudah mau makan ni..ahaks..

Jom kita tengok resepi yang sangat simple ni..

RESEPI: JERUK EPAL ASAM BOI
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN;

6 biji epal ( terpulang mau buka kulit atau tidak )
14 biji asam boi
Garam secukup rasa
3-4 sudu makan gula
6 biji cili padi dipotong - (lebihkan jika suka pedas)

CARA:
- Cuci epal dan potong. Simpan dalam balang/bekas
- Bubuh garam,gula dan cili padi potong ( aku x potong cili tu sebab mama dan anak buah x makan pedas )
- Goncang balang tersebut supaya semua bahan bercampur sebati.
- Sejukkan dalam peti sejuk selama 4 jam

- Selamat mencuba -

*Nota: Aku dapat sebalang besar untuk resepi ni..

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Boleh la makan nanti sambil post entri/blogwalking/tengok tv dan lain-lain..kudapan sihat ni..banyak vitamin c..heheh..^_^

Okeylah, sampai sini saja entri aku pada malam ni..babai..

Sekian, wasalam.

24 comments:

  1. stress!
    hahaha =P
    takleh jadi ni.
    sume duk tayang jeruk asam boi ni.
    kempunan nak makan.
    sok kena cari mangga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah..esok x lama..cepat2 tidur supaya hari cepat siang dan boleh dapatkan mangga..beli untuk saya bleh?heheh..

      Delete
  2. Teringin nak makan jeruk mangga tak lepas lagi,..sekarang teringin nak jeruk epal pulak! Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..okey beli dua2 la kak..nanti boleh buat 2 jenis jeruk..:D

      Delete
  3. senang sangat nak buat jeruk ni kan...cuma nda sempat lagi mau beli bahan, tunggu balik CH baru boleh cuba!

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey balik CH nanti cheq sue buat ek..senang dan sedap jeruk ni..^_^

      Delete
  4. adui na..terliurnya aku meninguk jeruk ni..sabar ja aku tinguk ni geng..ku datang rumah karang baru ko tau..haha..:p

    ReplyDelete
    Replies
    1. bah, marilah baa datang rumah kalo berani..hahah :D

      Delete
  5. Terliurnya ...sana sini org pakat tunjuk jeruk ni, tp malas nk nuat kalo Sue sorang je suka mkn..

    ReplyDelete
  6. masing2 pakat share resepi ni..hehehhe

    ReplyDelete
  7. ni berapa jam boleh kasi habis? hehe. nasib baik saya tak hard core sangat dengan jeruk. hehe

    ReplyDelete
  8. Ramai yang suka rupenye.
    Hati-hati, banyak asid x?
    Kalau masam means banyak asid.
    Takut gastritis nanti.

    ReplyDelete
  9. http://drshikinzainal.blogspot.com/2014/10/sakit-gastrik.html
    Just nak share:)

    ReplyDelete
  10. Salam singgah sini dik Wana...nak try juga ni...terliur pula bila tengok para blogger post tentang asam boi ni..

    ReplyDelete
  11. Saya dah abis pun 2 balang...
    Hehehe, nanti nak buat sendiri plak.

    ReplyDelete
  12. Laku la apple hijau skrg ni ye. Ingat nak cuba juga, epal dlm peti tak berabis tu...

    ReplyDelete
  13. fuhhh nampak sdap la kak. alahaii sabar nadyya ;)

    ReplyDelete
  14. eh, sis pun buat? hehehe... family saya x berapa sangat lah jeruk ni. alahai..

    ReplyDelete
  15. Hai bb..dengan epal pon boleh..kalau mangga susah..nti nk cuba nenas plak

    ReplyDelete
  16. WAHHH BUAT GAK.. X LEH JADI NI .. KENA TRY GAK ..

    ReplyDelete
  17. boleh buat.. jgn kuantiti byk sgt.. nnt expired membazir..

    ReplyDelete
  18. Hhahaha tah bile2 nk buat ni pon xtau...
    Asyik meleleh je tgk org buat ni

    ReplyDelete
  19. Wah, yang ni sedap..suka..suka..suka.. :)

    ReplyDelete
  20. stresssas hahaha sebab CT tak dapat dapat makan lagi ni.

    ReplyDelete