KEK PANDAN QUAKER OAT

Assalamualaquakerikum dan salam sejahtera..

Hari ni aku ingin kongsikan kek yang aku buat minggu lepas iaitu Kek pandan quaker oat..banyak sangat kebaikkan oat..aku sendiri penggemar oat..aku makan macam bubur tu bancuh dengan susu tepung..sedap dan mengenyangkan..yang penting baik untuk menurunkan kadar kolestrol dalam badan kita ni..

Oleh kerana banyak lebihan oat di dapur , sebenarnya adik aku salah beli, dia beli oat pek biru sedangkan selalunya kami makan oat yang pek merah tu jadi tidak berapa di sentuh oat biru tu..maka aku jadikan kek..alhamdulillah sedap..bagi yang tidak makan oat tu boleh la try makan kek ni..sedap..


http://dapurjirankuberasap.blogspot.com
KEK PANDAN QUAKER OAT


Boleh buat minum petang..best juga makan kek dengan secawan kopi o, teh o atau milo panas..

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com
Kek ni teksturnya agak rapuh..mungkin dengan adanya oat dalam kek ni..tapi sedap la..kek rasa pandan bersama oat..Resepi aku intai di blog aneka rasa..tq. Aku kongsi resepi di bawah ni..

RESEPI: KEK PANDAN QUAKER OAT
SUMBER: ANEKA RASA
OLEH: SWEET RED CHERRY

BAHAN:
250 g mentega/marjerin
250 g gula halus
150 g tepung gandum
100 g quaker oat
4 biji telur
2 sk baking powder
1 sk pandan paste

CARA:
  1. Pukul gula dan mentega hingga kembang.
  2. Masukkan telur satu persatu. Pukul lagi.
  3. Masukkan tepung, baking powder, oat, dan pandan paste. Gaul.
  4. Bakar dalam suhu 180'C selama 50 minit - 1 jam.
-Selamat mencuba-




Okey la semuanya, sampai sini saja entri aku pada petang ni..sampai jumpa lagi..babai.

Sekian, wasalam.

14 comments:

  1. sedapnya...nice sharing
    jemput singgah , follow http://syerarahim.blogspot.com/ t.q

    ReplyDelete
  2. sekali tengok macam chiffon cake.... nyummmm

    ReplyDelete
  3. Suka makan kek.
    And suka makan anything yang dicampur oats.
    Maka, combine both = sangat-sangat suka kek ni.
    Nak sikit,wana:)

    ReplyDelete
  4. Ohhh hijaunye...
    Tp xminat plak kek pandan

    ReplyDelete
  5. oat tu diblend ke dicampur terus..? kalau diblend rasanya tak rapuh kot hahaha.. eh pepandai lak CT kasi tips wakakkakaa

    ReplyDelete
  6. sedapnya dik Wana..nak sikit...boleh...hehe...

    ReplyDelete
  7. sedapnya dik Wana..nak sikit...boleh...hehe...

    ReplyDelete
  8. idea yang menarik...i 'm oats lover (",)

    ReplyDelete