Butter prawn berkuah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Baru-baru ni mama ada beli udang saiz besar..harga boleh tahan juga, 1kg Rm30..jadi, mama beli dalam 1/2kg dapatlah harga Rm13 dalam 18 ekor..aku apalagi terus terlintas dalam pikiran mau buat butter prawn..lama sudah nda makan..hihi..

Walaupun tiada stok daun kari, aku tetap jalan kan misi memasak di dapur..:D

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Memang sedap sangat..cukup 5 ekor buat aku makan sorang..aku makan dengan nasi tanpa ada lauk lain..alhamdulillah kenyang..

Jom intai resepinya..

RESEPI: BUTTER PRAWN BERKUAH
OLEH: SWEET RED CHERRY

5 ekor udang saiz besar  - Potong belakang dan keluarkan urat hitam, x buang kulit ( aku guna gunting )
Tepung goreng serbaguna
2 ulas bawang putih - dihiris
1 tangkai daun kari - x bubuh, tiada stok
1 sudu makan butter
1/2 cawan susu cair - boleh tambah jika ingin banyak kuah
Sedikit minyak untuk menggoreng

CARA:
  1. Salut udang dengan tepung serbaguna secukupnya.
  2. Panaskan minyak dan goreng udang sehingga keperangan. Angkat.
  3. Panaskan kuali dan masukkan butter. Setelah butter cair, masukkan bawang putih. Tumis hingga wangi.
  4. Masukkan daun kari dan susu cair. Setelah mendidih, tutup api.
  5. Tuang kuah atas udang yang telah digoreng.
  6. Sedia dihidangkan
*NOTA: Kalau suka pedas, boleh la tambahkan cili padi..aku kurang makan pedas sekarang ni sebab tu lah tak bubuh..^_^
-Selamat mencuba-

Udang yang telah siap dibersihkan

Salut dengan tepung goreng serbaguna

http://dapurjirankuberasap.blogspot.com

Senang ja kan..kawan-kawan pun boleh la try buat juga nanti..

Okey lah, sampai sini saja entri aku pada malam ni..jumpa lagi ya..bye semuaaaa..

-wasalam-


17 comments:

  1. Slurrppp...terliurnya tengok. Macam esok nak kena cari udang ni. =)

    ReplyDelete
  2. sedapnya tengok udang besar2. ^_^

    ReplyDelete
  3. Wah wah. Tapi IM kenot go sangat dgn udang.

    ReplyDelete
  4. Yummyyyy! Tapi akak kena pandang jelah...skrg baik perangai sikit, pantang seafood takut gatal2 hihihi

    ReplyDelete
  5. ouch ! sedap sangat.... sha sangat suka dengan butter prawn...

    ReplyDelete
  6. Wah.... udang besar. Sedapnya ..... bolehlah dicuba resepinya nanti.

    ReplyDelete
  7. suka mkn udang tp xleh mkn sgt..alergik huhuuu..sedappnya butter prawn tuu ^_^

    ReplyDelete
  8. ini memang super delicious laaa ni.. udang besar besar tu lagi marveles. hihi.. feveret ni kalau ada makan udang saja.

    ReplyDelete
  9. alahai murah la tu dik 1kg rm30 beso2 gitu mau xxxl saiz udang tuh, kt kl ni biasa rm30++ sekilo tp saiz udang nyer aduh2 lah... tecik2 beno...

    tak penah lg akak try butterprwn... mmg kene amik resepi nih

    ReplyDelete
  10. Thanx Wana sudi share resepi.
    Memang berguna kat orang yang jarang (bukan x pandai) masak macam saya.

    ReplyDelete
  11. Senangnya :) Nanti boleh cuba masak udang ni :)

    ReplyDelete
  12. Fav nieee..yummy..dtg cni mmg trase laparrr..haha
    Belog Miss Balqis

    ReplyDelete
  13. Uhhh mkn 5 eko tanpa nasi... kalu butter prawn kering tu mmg leh ratah.. tp klu.kuah cmni ayu kene mkn ng naso

    ReplyDelete